Wist je dat…..
Enkele impressies van het nieuw aspirant lid Maddy van CZT tijdens Engelandtocht (sept 13)

Wist je dat
de Elisabeth , Albatros, Arcadia in flottielje varen en dat dit een veilig gevoel geeft. Want de schippers Peter Kunst, Andre Vught en Marti Rijken namen regelmatig met elkaar contact via de marifoon.
Wat ik nieuw mocht ervaren: dat de overtocht naar Engeland vanuit IJmuiden veel langer duurt dan van Calais naar Ramsgate. Want op de heenweg hebben we er 18 uur van IJmuidennaar Lowesloft over gezeild, en op de terugweg 14 uur van Woodbridge naar Hellevoetsluis.
Wat ik nog niet wist: dat shiften van 3 uur goed haalbaar zijn.
Wat ik ook nog niet wist: dat je in Engeland mosselen kunt plukken van de steiger en dat we lekkere tongetjes kunnen klaarmaken aan boord van de Arcadia. Van opstapper Edo leerde ik hoe een couscous moet klaargemaakt worden en van opstapper Hans de andijviestampot met spek (een oud Hollands recept).

Zeilweetjes
Wist je dat je extra zeiluren kunt maken door niet direct een zeilhaven binnen te lopen maar een andere boot van de flottielje tegemoet kan zeilen. Zo hebben we met de Arcadia de Albatros tegemoet gezeild.
Want aan boord van de Arcadia is een bekwame schipper die dat allemaal prima kan berekenen!
Wist je dat men grote cargoschepen op het zeeverkeer kan peilen en zo weet of die voor of achter ons langskomt…
Wist je dat het Albatrosje een echte “Albatros”is geworden. Mijn complimenten aan schipper André en zijn opstappers Wim en Henk en een dikke proficiat! Ik ben blij dat ik deze primeur heen en terug naar Engeland voor deze Belgische Etap van André heb mogen meemaken.
Wist je dat de Elisabeth van Peter Kunst en Jacqueline bemand was met opstappers Lex en Jan Willem en je daar blijkbaar ook veel zelf mag doen en dat je van Peter ook veel kunt bijleren.

Maddy’s Magic Moments (MMM)
om de woorden van jullie Prinses Irene te gebruiken.(uit Leven in Verbinding)
MMM = Ik heb mijn hartje kunnen ophalen aan het roer. Wist je dat Maddy zich in haar nopjes voelt als ze de Winner van 11m20 mag sturen over de golven met krachtige wind van gemiddeld 22 tot pieken van 28 knopen, met getrimde zeilen die goed afgesteld zijn door een bekwame schipper.
MMM = ’s nachts zeilen, op sterren mogen navigeren, op het zwaailicht van Hoek v Holland,
… de groene diamantjes die fonkelden in het water… in het kielzog achter en naast de Arcadia
MMM = zeilen door het oog van een depressie. Eerst ruime wind ZW 3 á 4 Bft met de golven/ de deining die van achter naar voor rollen, dan wind die afneemt en de zon die er zelfs doorkomt, dan wind uit Noorden 5 á 6 Bft zelfs pieken van 7 Bft, de lucht wordt plots donkergrijs gevolgd met hevige regen (die me niet deerde). De golven willen omkrullen, maar dat lukt niet want ze stuiven gewoon uit elkaar door de felle tegenwind.
Indrukwekkend was de aan de windse koers met wind 22 á 30 knopen zonder buiswater omdat de deining nog sterk aanwezig was vanuit het ZW.
Ik heb nog een tip (van hoofdinstructeur BM-groep) voor de onervaren zeilers onder ons. Hij zei: “Maddy, breng steeds een badhanddoek en een grote plastiek zak mee”. Ik heb die 2 zaken jaren meegenomen in mijn bagage zonder te weten waarvoor die eigenlijk dienden. Naderhand ontdekte ik dat ik die grote plastiek zak nodig heb om mijn zeilpak, drijfnat van buis én regenwater, in te steken. En de badhanddoek dient opgerold om je hals, als kraag om zo het binnenkomend buiswater tegen te houden. Als stuurman riskeer je immers bij zulke weersomstandigheden op de Noordzee nat te worden tot op je onderbroek. Marti kan hiervan meespreken.

Deze Noordzeetocht heeft bij Maddy weer iets aangewakkerd. Nu begrijp ik waarom bij de betonning van het verkeer op het water de rode boeien aan bakboordzijde = linkerzijde van de vaarroute liggen als je de rivier stroomopwaarts vaart, “als de zeeman/-vrouw, met bloedend hart de zee verlaat, …

Dank je wel CZT’ers voor al dat moois! 🙂