From: "Roy Franken"Newsgroups: nl.sport.varen Subject: Re: is albin vega goede optie? Date: Fri, 12 Sep 2003 07:32:44 +0000 (UTC) Message-ID: <6a129e269faaf38d8e41159d51329aec.84223@mygate.mailgate.org> Met het gevaar dat iedereen zijn eigen voorkeursbootje voor gaat dragen: hebben jullie al eens naar een Bries (Vd Stadt 27) gekeken? Gebouwd in de zelfde periode als de Vega, daardoor duidelijk vergelijkbare "looks". Meestal iets gunstiger geprijsd, maar een dijk van een romp. Technisch een zeer goed bootje (nauwelijks osmose gevallen, geen doorzakkende masten of verende dekken etc). Prima zeileigenschappen (om een idee te krijgen van de snelheidspotentielen van verschillende types kan je de SW-cijfers op de KNWV-site mooi met elkaar vergelijken), rustig op het roer, goed controleerbaar onder zeil en op de motor (meestal een oerdegelijke SABB met keerschroef, hier en daar al vervangen door moderne dieseltjes). Neen, ik heb geen Bries (meer) tekoop, maar heb zelden zoveel boot voor het geld gezien.
From: "Roy Franken"Newsgroups: nl.sport.varen Subject: Re: is albin vega goede optie? Date: Tue, 16 Sep 2003 11:29:11 +0000 (UTC) Message-ID: <92a3da8156e126901b2ab9a9d6f4b04c.84223@mygate.mailgate.org> De Sabb staat vast op de fundatie en geeft daardoor meer trillingen door aan de romp dan een motor op dempers. Elke oudere, zware, een- cylinder diesel trilt. De Sabb draait relatief erg weinig toeren. De een vindt dat "scheeps" en gemoedelijk; de ander lawaai en storend. Met de keerschroef kan je op de vierkante centimeter manoeuvreren, door de motor een beetje toeren te laten draaien en te spelen met het verstellen van de spoed. Het is geen motor/schroef om met 4-5 knopen een sluis in te varen en dan de boot op het laatste moment met een dot gas hard achteruit stil te leggen. Zo moet je met geen enkele oudere diesel varen (eigenlijk ook niet met een moderne). De Vega is een prima zeilboot, de Bries zeker niet slechter. Met een Vega goed en veilig op de motor manoeuvreren is een kunst en leuk om te leren. Manoeuvreren met een Bries met doorgestoken roer (zijn er ook met aangehangen roer) + Sabb + keerschroef gaat spelenderwijs. Maar aan elk schip moet je even wennen en mee leren varen. Da's nu juist de lol: je bent nooit uitgeleerd. Veel plezier met de Vega ..... of Victoire .... Neptun ... Jaguar .... Spirit .... Trintella .... Aldebaran .... etc etc ... of toch de BRIES! Zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel keuze ....
From: piet...@hacom.nl (Pieter Wierenga (DTC)) Subject: Re: copie uit de Waterkamioen Date: 2000/08/23 Message-ID: <39a37202.4543433@news.hacom.nl> Newsgroups: nl.sport.varen On Tue, 22 Aug 2000 21:51:03 +0200, Wim van Bemmelwrote: >Heb jij soms ook een Bries (gehad) Pieter ? Ik was in den beginne nogal weg van de Draaijer, een bootje van net geen 6 meter en net geen 9000 piek. Dat werd het niet. Later wilde ik toch wat groter en hoger dan een Waarschip kwarttonner. Een van de kandidaten was de Bries, (die je toen ook als casco kon krijgen) niet in het minst vanwege de stahoogte en de lovende kritieken over de vaareigenschappen. Ook meer een zeeschip dan het Waarschip. Het is uiteindelijk (helaas maar kort) een Pionier 930 geworden. De Bries blijft natuurlijk tot de verbeelding spreken. Ik ben, voor wat betreft monohulls, een echte Ricus vd Stadt-freak. Ben ervan overtuigd dat hij de grondlegger van het moderne zee-wedstrijdjacht is. Cheers, Pieter
From: Wim van BemmelSubject: Re: Nieuw op deze NG Date: 2000/07/18 Message-ID: <397496FF.7CBD73FD@vanbemmel.nl>#1/1 Newsgroups: nl.sport.varen [...] sinds mijn dertiende of zo zeil ik, dat is begonnen in zestienkwadraten van Ottenhome in Loosdrecht, in de vijftiger jaren. Later ging er op vakantie een FJ mee en een zeilplank. Sinds 8 jaar heb ik een vd Stadt Bries, bouwjaar 1972, 8 m klein, die in Monnickendam ligt. We zeilen op het IJsselmeer en de Wadden, en twee keer per jaar een grotere tocht. Engeland, Frankrijk. Nu is Helgoland en Denemarken gepland. Maar zoals je weet, plannen werkt niet bij zeilen, hoogstens op korte termijn.